De Europese Unie heeft een subsidie van 10 miljoen euro toegekend aan een internationaal onderzoeksproject waarin wordt gekeken of 5G-netwerkinfrastructuren multimodaal goederentransport efficiënter kunnen laten verlopen. Het 5G-Blueprintproject start per 1 september 2020 en loopt drie jaar.
Het gaat om een publiek-private samenwerking van partijen uit Nederland, Vlaanderen, Zwitserland en Tsjechië. Elk project bevat een 5G-netwerkinfrastructuur die verschillende functies biedt voor verschillende transportmiddelen waaronder treinen, auto’s, vrachtwagens, pods, binnenschepen en boten.
Multimodaliteit
De Nederlandse Belgische fusiehaven North Sea Port is een van de partners in het project. “Het voordeel van dit 5G-netwerk is dat je hiermee allerlei toepassingen kunt uitvoeren. Als er op de wegen langere tijd problemen zijn waardoor een transport afwijkt, kun je uitwijken naar een andere modaliteit zoals het spoor of de binnenvaart”, aldus directeur Jan Lagasse van North Sea Port.
“Dergelijke netwerken hebben een positief effect op multimodaliteit. Je kunt hiermee veel flexibeler inspelen op transportstromen en direct inspelen op capaciteit die bijvoorbeeld vrijkomt op een goederentrein of schip. Het is zonde om met een half lege trein naar het achterland te rijden. Op deze manier kun je de hele logistieke keten optimaliseren en ik denk dat iedere transportmodus daar belang bij heeft.”
Consortium
Het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft samen met onder andere het Vlaams Departement voor Mobiliteit en Openbare Werken, de havenbedrijven North Sea Port en Port of Antwerp, het bedrijfsleven en de academische sector een consortium van 28 partijen opgericht. Samen onderzoeken ze hoe met behulp van 5G het goederentransport efficiënter kan.
De betrokken partijen onderzoeken hoe het uitwisselen van real-timedata van en naar voertuigen, tussen terminals en voertuigen en tussen voertuigen en centrales kan bijdragen tot meer efficiëntie in de logistieke keten en het helpen ondervangen van chauffeurstekorten.
De opzet is te komen tot het op afstand sturen en ondersteunen van voertuigen en vaartuigen. Hiermee verbetert naar verwachting niet alleen de bereikbaarheid van de belangrijke logistieke corridor North Sea Port (Vlissingen, Terneuzen en Gent) en Antwerpen, maar neemt ook de werkgelegenheid toe en kan de concurrentiepositie worden versterkt.
5G Blueprint-project
Binnen het 5G Blueprint-project worden digitale technieken en telecommunicatiemogelijkheden onderzocht. En er wordt gekeken naar veiligheid, kosten en baten, verantwoordelijkheidsverdeling, samenwerking en standaardisatie. De inzichten en lessen van dit driejarige project worden waar mogelijk direct in deze regio toegepast. Maar ze zijn ook belangrijk als nieuwe standaard en werkwijze – als ‘Blueprint’ – voor andere gebieden en sectoren.
Het 5G Blueprint project is een uitbreiding van de samenwerking tussen Nederland en Vlaanderen. Binnen lopende programma’s rond intelligente verkeerslichten, ‘Talking Traffic’ en ‘Mobilidata’ wordt al veel kennis en ervaring uitgewisseld. Ook het beheer en de doorontwikkeling van standaarden wordt gezamenlijk vormgegeven.
Dit project heeft een subsidie ontvangen vanuit het EU-programma ‘Horizon 2020 Onderzoek en Innovatie’.
Bron: www.spoorpro.nl