We kijken terug op een geslaagde actie, Kapsalon de Brakke Grond, in navolging van het initiatief van Diederik Ebbinge en Sanne Wallis de Vries, en het initiatief Museum Gym, van de Museumvereniging. Veel dank aan kapper Lenneke Bisschop, dansleraar Roma Koolen, masseur Daphne van Ommen en alle klanten en sporters die langskwamen en de tentoonstelling van Filip Vervaet konden zien.
De tentoonstelling van Filip Vervaet heeft een lovende recensie (4 stippen) ontvangen in het NRC.
Een deel van de recensie start: Allereerst die toegangspoort. Bezoekers moeten behoorlijk wat kracht zetten om die open te krijgen, of althans, zo massief ziet die grote stalen deur eruit. Voor zijn eerste solotentoonstelling in Nederland, Cascade, ontwierp de Antwerpse beeldend kunstenaar Filip Vervaet (1973) een massief ogend portiek van aluminium, hout en staal. Porta (2021) is tegelijk toegangspoort en de eerste sculptuur van de expositie. Vervaet haalde inspiratie uit de zware deuren die discotheken vaak hebben: „Een soort poort die je naar een parallelle wereld leidt.”
Een alternatieve werkelijkheid is het zeker, die Vervaet je voorschotelt in de theaterzaal van Vlaams Cultuurhuis De Brakke Grond in Amsterdam. De tentoonstelling is vanwege de lockdown slechts een week open geweest en zal ook niet meer heropenen. Wel is er een videorondleiding door de expositie, te zien op de website van de Brakke Grond.
Lees de hele recensie in NRC
Bron: de Brakke Grond
Bron: NRC | recensie | Beeldende Kunst | Thomas van Huur
Foto: © LNDWstudio