Bijna 620.000 Vlaamse auto's mogen over ruim een maand Antwerpen en Gent niet meer in. Ook Nederlandse automobilisten worden erdoor getroffen. Gent stelt vanaf 1 januari een lage emissiezone in. In Antwerpen bestond die al, maar daar worden de regels voor vervuilend verkeer nog strenger
Nederlandse automobilisten die de Belgische steden in willen, worden niet ontzien. De ANWB maakte eerder al bekend dat er in de milieuzone van Antwerpen 5 keer meer Nederlandse dan Belgische automobilisten worden beboet. De ANWB wijt dit aan slechtere bekendheid van de regeling over de milieuzone bij Nederlanders.
Antwerpen voerde in 2017 als eerste Belgische stad een milieuzone in. Toen bleven de gevolgen nog beperkt: zo'n 180.000 dieselrijders - veelal wagens van voor 2005 - moesten de binnenstad mijden om een boete van 150 euro te voorkomen. De regels worden nu strenger: zowel in Antwerpen als in Gent mogen vanaf 1 januari geen diesels van de categorie Euro 0 tot 4 - oftewel van 2009 of ouder - meer rijden in de lage-emissiezone (LEZ).
Van dergelijke auto's staan er in Vlaanderen 619.362 geregistreerd, blijkt uit een studie van VAB, de Vlaamse zusterorganisatie van de ANWB. Eigenaren met auto's die te veel vervuilen mogen de stad wél nog in als ze dat financieel compenseren, maar deze kosten lopen loopt snel op. In Gent betaal je 25 euro per week, in Antwerpen 30. Wie voor een heel jaar wil afrekenen, betaalt respectievelijk 354 en 365 euro.
Vanaf 2025 1,2 miljoen auto's
Rekening houdend met het wagenpark van de Vlamingen zullen in 2025 - wanneer de regels nóg strenger worden - liefst 1,2 miljoen auto's geweerd worden. Vanaf 2027 mogen alleen nog de modernste dieselmotoren lage-emissiezones in. Dan zullen 1,75 miljoen van de voertuigen die nu rondrijden niet schoon genoeg zijn.
,,Het zijn cijfers waar we zelf van schrikken", zegt VAB-woordvoerder Joni Junes. Bovendien blijkt uit een rondvraag van de VAB bij Vlaamse steden en gemeenten dat 16 daarvan - onder meer Leuven, Hasselt, Kortrijk, Aalst, Oostende en Mechelen - óók overwegen een lage-emissiezone in te stellen. In 2025 worden de regels nog strenger en vanaf 2027 mogen alleen nog de modernste dieselmotoren de lage-emissiezones in.
,,Schone steden goed en wel, maar zulke regels mogen niet holderdebolder ingevoerd worden. Heel wat mensen hebben geen geld voor een nieuwe wagen”, zegt de VAB. ,,Bovendien staan er veel te weinig laadpalen voor elektrische auto's in de steden.” België loopt inderdaad ver achter bij Nederland, als het gaat om het aantal laadpalen.
Registratie
Voordat je naar Gent of Antwerpen rijdt, kun je op speciale websites controleren of je je auto moet registreren en of je überhaupt wel de milieuzone in mag.
Kijk voor Antwerpen op Slim naar Antwerpen.
Ga je naar Gent, kijk dan op de speciale site over de milieuzone in die stad.
Bron: www.ad.nl/auto