NVAO | Beloftevolle nieuwe lerarenopleidingen: vertrouwen, maar tegelijk ook aanbevelingen

  • 5 juni 2019

De specifieke lerarenopleidingen (SLO's) zoals die vandaag bestaan, maken vanaf volgend academiejaar plaats voor 59 gloednieuwe educatieve graduaats- en masteropleidingen aan de hogescholen en universiteiten in Vlaanderen. Vooraleer ze mogen starten moeten ze langs de NVAO. In opdracht van de beoordelingsinstantie hielden onafhankelijke commissies de afgelopen maanden 59 nieuwe educatieve graduaats- en masteropleidingen tegen het licht.

Er is vertrouwen in de potentiële kwaliteit van de nieuwe lerarenopleidingen in Vlaanderen, zo blijkt uit het overzichtsrapport. De instellingen hebben op korte tijd veel werk verzet om deze nieuwe lerarenopleidingen sterk vorm te geven. Hoewel de nieuwe lerarenopleidingen de toets doorstaan en er heel wat goede praktijken aan bod kwamen, zijn er ook aanbevelingen.

De bevindingen van de commissies en de NVAO werden gebundeld in een overzichtsrapport. Het gaat om een algemeen beeld dat uit de beoordelingen naar voren komt en dus niet om bevindingen die voor alle instellingen onverkort van toepassing zijn.

In het academiejaar 2022-2023 zal de NVAO de educatieve opleidingen opnieuw beoordelen in een eerste accreditatieronde, deze keer met oog op de gerealiseerde kwaliteit. Daarbij zal de NVAO bijzondere aandacht besteden aan de elementen die in de overzichtsrapportage naar voren zijn gekomen.

Bron: www.nvao.net/nl